Automatyczna skrzynia biegów – wszystko co powinieneś wiedzieć.
Brak sprzęgła i konieczności „żonglowania” lewarkiem zmiany biegów jest we współczesnych Mercedesach czymś bardzo oczywistym. Kwestia świadomości klientów na temat eksploatacji samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie jest już tak klarowna.
Mit 1. – skrzynia automatyczna nie różni się wiele od manualnej.
Praktycznie wszystkie kupowane samochody osobowe Mercedes-Benz po 2005, oraz znaczna część dostawczych to pojazdy z „automatem”. Czym on tak naprawdę jest od strony technicznej?
Współczesne automatyczne skrzynie biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych układów w samochodzie. Mimo, że różnią się one od siebie konstrukcją, sposobem przeniesienia napędu czy możliwościami różnych trybów pracy, to jedna cecha jest wspólna dla wszystkich – tradycyjne sprzęgło jest tu zastąpione sprzęgłem hydrokinetycznym lub układem sprzęgieł ciernych dwutarczowych. Ponadto za wybór i zastosowanie odpowiedniego przełożenia nie odpowiada kierowca, tylko elektronika i hydraulika, które optymalnie wykorzystują moment obrotowy silnika. Dzięki temu, w zależności od wybranego trybu jazdy, skrzynia taka zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę bez niepotrzebnych przeciążeń silnika, lub bardzo dynamiczną dla trybów sportowych.
Ryc. 1. Przekrój przez skrynię 9G Tronic (725.0)
Ryc. 2. Wybierak biegów
Mit 2. – nie trzeba przestrzegać żadnych zasad w użytkowaniu automatu.
„Bezobsługowość” automatycznej skrzyni biegów powoduje, że często w ogóle zapominamy o tym ważnym układzie naszego auta. Czy wymaga on specjalnego traktowania podczas eksploatacji?
Fakt, że podczas jazdy nie musimy myśleć o zmianie przełożeń silnika, nie znaczy, że skrzynia taka nie wymaga przestrzegania zasad specjalnego jej traktowania. Choć w codziennym użytkowaniu nie musimy stosować się do jakichś szczególnych zaleceń to wymienimy kilka „żelaznych zasad”, których przestrzeganie uchroni nas przed bardzo kosztownymi naprawami:
Nie zmieniamy przełożenia z trybu jazdy do przodu na bieg wsteczny bez zatrzymania pojazdu
Nie wolno holować „na kołach” samochodu z automatem – układ nie ma wówczas smarowania i może ulec awarii
Zapoznajemy się z instrukcją użytkownika i przestrzegamy interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów
Mit 3. – skrzynia automatyczna nie wymaga serwisowania.
Jak zatem serwisować automatyczne skrzynie biegów?
Do najpopularniejszych skrzyń automatycznych stosowanych w samochodach Mercedes-Benz należą układy 7G-TRONIC, 7G-TRONIC PLUS, 9G-TRONIC, 9G-TRONIC PLUS i 7G-DCT. Okres wymiany oleju i filtra jest uzależniony od konkretnego rodzaju skrzyni oraz współpracującego z nią motoru. Wahają się jednak między 50, 100, a nawet 125 tysięcy kilometrów (odpowiednio: 3 lub 5 lat). Czasami, przy pogorszającej się jakości zmiany biegów w górę, czy w dół wymagany jest dodatkowo rozszerzony serwis elektro-hydraulicznej płyty sterującej EHS.
Ryc. 3. Oryginalny zestaw do wymiany oleju w skrzyniach 7G Tronic (722.9). Na zdjęciu częsci: A2222772000, A2202710380, A2222710097, A0009880152, A0049903512, N000908012009, N007603012102.
Skrzynię 7G Tronic o oznaczeniu 722.9 znajdziemy w następujących modelach:
Mercedes-Benz Klasa C (2001-2007) W203
Mercedes-Benz C230 Sport, C280 Luxury, C350 Luxury i C350 Sport Sedan (2006-07)
Mercedes-Benz Klasa C (2008-2015) W204
Mercedes-Benz C250 Luxury i C250 Sport Sedan (2008-15)
Mercedes-Benz C250, C350, C350 4Matic i C63 AMG Coupe (2012-15)
Mercedes-Benz C300 4Matic Lux, C300 4Matic Sprt, C300 Luxury, C300 Sport, C350 Sport i C63 AMG Sedan (2008-14)
Mercedes-Benz Klasa C (2015-2019) W205
Mercedes-Benz C300 i C300 4Matic Coupe (2017)
Mercedes-Benz C300 i C300 4Matic Sedan (2017)
Mercedes-Benz C450 AMG 4Matic Sedan (2016)
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe (2017-19)
Mercedes-Benz C63 AMG Sedan (2016-19)
Mercedes-Benz C300 i C300 4Matic Convertible (2017)
Mercedes-Benz C300 i C300 4Matic Sedan (2015-16)
Mercedes-Benz C400 4Matic i C63 AMG S Sedan (2015-19)
Mercedes-Benz C63 AMG S Coupe (2015-19)
Mercedes-Benz C63 AMG i C63 AMG S Cabrio (2015-19)
Mercedes-Benz CL-Class (2000-2006) W215
Mercedes-Benz CL500 Coupe (2005-06)
Mercedes-Benz CL-Class (2007-2014) W216
Mercedes-Benz CL550 4Matic i CL63 AMG Coupe (2008-14)
Mercedes-Benz CL550 Coupe (2007-08)
Mercedes-Benz CLK-Class (2003-2009) W209
Mercedes-Benz CLK320 CDI Coupe
Mercedes-Benz CLK320 CDI Cabrio
Mercedes-Benz CLK350 i CLK550 Coupe (2006-09)
Mercedes-Benz CLK500 Coupe (2005-06)
Mercedes-Benz CLK350 i CLK550 Cabrio (2006-09)
Mercedes-Benz CLK500 Cabrio (2005-06)
Mercedes-Benz CLK63 AMG Cabrio (2007-09)
Mercedes-Benz CLS-Class (2012-2018) W218
Mercedes-Benz CLS550 4Matic Sedan (2016, 2012-14)
Mercedes-Benz CLS63 AMG 4Matic i CLS63 AMG S 4Matic Sedan (2014-18)
Mercedes-Benz CLS400 i CLS400 4Matic Sedan (2015-16)
Mercedes-Benz CLS550 Sedan (2012-14)
Mercedes-Benz CLS63 AMG Sedan (2012-13)
Mercedes-Benz CLS-Class (2006-2011) W219
Mercedes-Benz CLS500 Sedan (2006)
Mercedes-Benz CLS550 i CLS63 AMG Sedan (2007-11)
Mercedes-Benz Klasa E Sedan / Wagon (2010-2017) W212
Mercedes-Benz E350 4Matic Wagon (2011-16)
Mercedes-Benz E350 Bluetec Sedan (2011-13)
Mercedes-Benz E550 4Matic Sedan (2010-14)
Mercedes-Benz E63 AMG S 4Matic Wagon (2014-16)
Mercedes-Benz E63 AMG Wagon (2012-13)
Mercedes-Benz E250 Bluetec, E250 Bluetec 4M, E400, E63 AMG 4Matic i E63 AMG S 4Matic Sedan (2014-16)
Mercedes-Benz E350 i E350 4Matic Sedan (2010-16)
Mercedes-Benz E400 4Matic Sedan (2015-16)
Mercedes-Benz E550 Sedan (2010-11)
Mercedes-Benz E63 AMG Sedan (2010-13)
Mercedes-Benz Klasa E (2003-2009) W211
Mercedes-Benz E350 i E500 4Matic Wagon (2004-06)
Mercedes-Benz E500 i E500 4Matic Sedan (2004-06)
Mercedes-Benz E320 Bluetec i E63 AMG Sedan (2007-09)
Mercedes-Benz E350 Sedan (2006-09)
Mercedes-Benz E63 AMG Wagon (2007-09)
Mercedes-Benz Klasa E Coupe / Conv (2010-2017) W207
Mercedes-Benz E350 i E550 Cabrio (2010-17)
Mercedes-Benz E400 i E400 4Matic Coupe (2015-17)
Mercedes-Benz E350 4Matic Coupe (2010-14)
Mercedes-Benz E350 i E550 Coupe (2010-17)
Mercedes-Benz E400 Cabrio (2015-16)
Mercedes-Benz Klasa G (2002-2019) W463
Mercedes-Benz G500 SUV (2007-08)
Mercedes-Benz G550 4x4, G63 AMG i G65 AMG SUV (2013-18)
Mercedes-Benz G550 SUV (2009-18)
Mercedes-Benz GL-Class (2007-2012) X164
Mercedes-Benz GL320 CDI SUV (2007-08)
Mercedes-Benz GL450 SUV (2007-12)
Mercedes-Benz GL320 Bluetec 4M SUV (2009)
Mercedes-Benz GL350 Bluetec 4M SUV (2010-12)
Mercedes-Benz GL550 SUV (2008-12)
Mercedes-Benz ML-Class (2006-2011) W164
Mercedes-Benz ML320 CDI SUV (2007-08)
Mercedes-Benz ML350 Bluetec 4M SUV (2010-11)
Mercedes-Benz ML500 SUV (2006-07)
Mercedes-Benz ML63 AMG SUV (2007-11)
Mercedes-Benz ML320 Bluetec 4M SUV (2009)
Mercedes-Benz ML350 4Matic SUV (2006-11)
Mercedes-Benz ML350 SUV (2009-11)
Mercedes-Benz ML550 SUV (2008-11)
Mercedes-Benz Klasa S (2014-2019) W222
Mercedes-Benz Maybach S650 Sedan (2018-19)
Mercedes-Benz S600 Sedan (2015-17)
Mercedes-Benz S65 AMG Sedan (2015-19)
Mercedes-Benz Maybach S600 Sedan (2016-17)
Mercedes-Benz S550 i S550 4Matic Sedan (2014-16)
Mercedes-Benz S63 AMG Sedan (2014-17)
Mercedes-Benz Metris W447 (2016-2019)
Mercedes-Benz Metris Min Cargo Van (2016-19)
Mercedes-Benz Metris Min Pass Van (2016-19)
Znaki firmowe, towarowe i graficzne użyte są w niniejszym serwisie wyłącznie w celach informacyjnych, jako znaki zastrzeżone stanowią wyłączną własność tych firm lub instytucji.
Firma ACME Inc., będąca właścicielem serwisu nie ma nic wspólnego z koncernem Daimler AG, właścicielem znaków handlowych Mercedes, Mercedes-Benz, których znaki i nazwy zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.