FAQ


Najczęściej zadawane pytania. Proszę wybrać kategorię pytań i odpowiedzi:

Użytkowanie


  • Czym różni się tryb jazdy "C" lub "E" od "S"?

    Kierowca może wybierać między trybem Komfortowym ("C" lub "E") a Sportowym/Standardowym ("S"). W trybie "C" pojazd zazwyczaj rusza z drugiego biegu, a zmiany przełożeń są łagodniejsze. W trybie "S" ruszanie odbywa się z pierwszego biegu, a obroty silnika są utrzymywane na wyższym poziomie, co zapewnia bardziej dynamiczną jazdę.
  • Czy skrzynia zawsze rusza z 2. biegu w trybie Komfort?

    Nie zawsze. Skrzynia ruszy z 1. biegu nawet w trybie Komfort, jeśli: silnik jest zimny (w celu szybszego rozgrzania katalizatora), wciśnięto pedał gazu w 3/4 lub do oporu (kick-down), lub ręcznie wybrano 1. bieg.
  • Czy to prawda, że skrzynia 7G-Tronic posiada dwa biegi wsteczne?

    Tak. Skrzynia oferuje dwa przełożenia biegu wstecznego zależne od wybranego trybu jazdy. W trybie "S" (Sport/Standard) używane jest przełożenie -3.416 (Wsteczny 1), natomiast w trybie "C" lub "E" (Komfort) używane jest przełożenie -2.231 (Wsteczny 2).
  • Czy sterownik skrzyni adaptuje się do stylu jazdy kierowcy?

    Tak. Sterownik oblicza punkty zmiany biegów na podstawie stylu jazdy kierowcy (ruchy pedału gazu, przyspieszenia), obciążenia pojazdu oraz oporów ruchu. Adaptacja odbywa się w sposób ciągły o ile w sterowniku silnika ECU lub skrzyni TCU nie występują błędy.
  • Co to jest funkcja "Shift into Optimal Gear" (SOG)?

    To oprogramowanie sterownika, które decyduje o doborze biegu. W przeciwieństwie do prostych algorytmów, SOG analizuje styl jazdy kierowcy, obciążenie pojazdu, a nawet opory toczenia, aby dobrać bieg zapewniający najlepsze przyspieszenie lub ekonomię w danej chwili.
  • Co to jest moduł ISM/DSM?

    W modelach z dźwignią zmiany PRND przy kierownicy nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią (Shift-by-Wire). Za fizyczną zmianę pozycji (P, R, N, D) odpowiada inteligentny moduł serwa (ISM/DSM) zamontowany z boku skrzyni, po lewej stronie.
  • Jakie są objawy awarii czujników prędkości?

    Typowe kody błędów to m.in. 0717, 0718 (czujnik turbiny Y3/8n1), 2767, 2768 (czujnik wewnętrzny Y3/8n2) oraz 0722, 0723 (czujnik wyjściowy Y3/8n3). Objawem jest często wejście skrzyni w tryb awaryjny i jazda tylko na jednym biegu.
  • Czym jest zjawisko "szarpania" przy zmianie biegów i jak się je naprawia?

    Może wynikać z uszkodzenia elektrozaworów, zanieczyszczenia płyty sterującej lub błędów adaptacji. Często pomaga wymiana wadliwego elektrozaworu lub regeneracja płyty sterującej EHS, a także aktualizacja oprogramowania (flashowanie).
  • Na czym polega tryb awaryjny (Limp-Home Mode)?

    W przypadku krytycznej usterki sterownik przechodzi w tryb awaryjny, aby zapobiec uszkodzeniu skrzyni. Przy usterce elektrycznej wszystkie zawory są wyłączane, a skrzynia blokuje się zazwyczaj na 6. biegu,. Po zatrzymaniu i przełączeniu na "P", w pozycji "D" dostępny jest tylko 2. bieg oraz bieg wsteczny.
  • Czy można holować samochód z tą skrzynią?

    Holowanie jest zalecane tylko w ostateczności i na krótkim dystansie. Zaleca się transport na lawecie. Jeśli trzeba holować: kluczyk w pozycji 2, lewarek na "N", maksymalna prędkość 50 km/h i maksymalny dystans 50 km. Przekroczenie tych wartości grozi zatarciem skrzyni z powodu braku smarowania.

Serwisowanie


  • Czy w skrzyni 722.9 wymienia się olej?

    Choć producent początkowo określał napełnienie jako "dożywotnie" (lifetime filling), praktyka warsztatowa i nowsze zalecenia wskazują na konieczność regularnej wymiany co ok. 60.000 km. Zanieczyszczenia i opiłki mogą prowadzić do przegrzewania się sterownika i uszkodzenia elektrozaworów. Przy wymianie należy również wymienić filtr, uszczelkę miski, oringi wtyczki sterownika i podkładkę śruby spustu oleju.
  • Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni 722.9?

    Skrzynia ta nie posiada bagnetu. Poziom oleju sprawdza się metodą przelewową przy użyciu rurki przelewowej w misce olejowej. Pomiar musi odbywać się przy określonej temperaturze oleju (zazwyczaj między 30°C, a 45°C w zależności od wersji miski).
  • Jaki olej należy stosować do skrzyni 7G-Tronic?

    Należy używać nowo opracowanego płynu ATF (np. ATF 3353 lub ATF 134). W zależności od generacji skrzyni i sterownika stosuje się olej czerwony lub niebieski (FE-ATF 134). Użycie niewłaściwego oleju może prowadzić do uszkodzeń, a oleje te różnią się m.in. właściwościami tarcia i stabilnością termiczną.
  • Dlaczego śruby miski olejowej i obudowy muszą być wymieniane?

    Ponieważ obudowa skrzyni wykonana jest z magnezu, stosuje się śruby aluminiowe, aby uniknąć korozji elektrochemicznej i problemów z różną rozszerzalnością cieplną. Są to śruby jednorazowego użytku (rozciągliwe) i po każdym wykręceniu muszą zostać zastąpione nowymi.
  • Jak działają czujniki prędkości w sterowniku VGS?

    W skrzyni znajdują się trzy czujniki prędkości: Y3/8n1 (prędkość turbiny) oraz Y3/8n2 (prędkość wewnętrzna) to czujniki aktywne, które potrafią czytać sygnał przez elementy niemagnetyczne. Trzeci czujnik, Y3/8n3 (prędkość wyjściowa), to czujnik Halla, który zastępuje dane o prędkości kół używane we wcześniejszych modelach do wykrywania poślizgu.
  • Czym jest czujnik zakresu wyboru (Range Sensor) i jak jest zbudowany?

    Jest to czujnik typu PLCD (Permanent Linear Contactless Displacement), przylutowany bezpośrednio do taśmy sterownika TCM. Działa bezstykowo, wykorzystując magnes trwały na zaworze wybieraka, który zmienia pole magnetyczne wokół cewki. Jego awaria lub brak kalibracji (przyuczenia) powoduje wejście skrzyni w tryb awaryjny i najczęściej brak możliwości uruchomienia silnika.
  • Dlaczego w skrzyni zastosowano dwa pływaki poziomu oleju?

    Ponieważ skrzynia 722.9 jest dłuższa o 41 mm od swojej poprzedniczki (722.6), podczas ostrego hamowania olej przemieszcza się gwałtownie do przodu. Zastosowanie dwóch pływaków zapobiega spienianiu oleju przez pracujące koła zębate, oddzielając galerię olejową od komory przekładni.
  • Jak rozróżnić typ oleju i miski olejowej w skrzyni 722.9?

    Istnieją dwie główne wersje misek i olejów. Starsza wersja (olej czerwony ATF 3353/134, norma 236.14) ma inny kształt przetłoczeń i białą lub czarną rurkę przelewową,. Nowsza wersja (olej niebieski FE-ATF 134, norma 236.15) ma głębszą miskę i zieloną rurkę przelewową, co zwiększyło pojemność układu o ok. 0,2 litra,. Nie wolno mieszać tych płynów.
  • Na czym polega procedura "Torque to Yield" przy dokręcaniu miski olejowej?

    Ponieważ śruby są aluminiowe i jednorazowe, dokręca się je w specyficzny sposób: najpierw do określonego momentu (np. 4 Nm), a następnie dokręca o dodatkowy kąt 180 stopni,. Zapewnia to odpowiednie naprężenie bez zerwania delikatnego gwintu w magnezowej obudowie.
  • Jaką rolę pełnią magnesy w misce olejowej?

    Magnesy zbierają drobne opiłki metalu powstające podczas normalnej eksploatacji. Ich obecność jest kluczowa dla ochrony elektrozaworów. Przy serwisie należy je wyczyścić. Jeśli znajdują się na nich duże fragmenty metalu, świadczy to o poważnym uszkodzeniu mechanicznym wewnątrz skrzyni.
  • Czy uszczelkę miski olejowej montuje się "na sucho"?

    Tak, ale zaleca się dokładne oczyszczenie krawędzi obudowy (np. włókniną ścierną Scotch-Brite) z resztek gumy, aby zapewnić idealne przyleganie nowej uszczelki.

Budowa i działanie skrzyni 7G-Tronic


  • Czym charakteryzuje się skrzynia biegów 722.9?

    Skrzynia 722.9, znana również jako 7G-Tronic (lub NAG2), to elektronicznie sterowana przekładnia automatyczna posiadająca 7 biegów do przodu i 2 biegi wsteczne. Jest następcą 5-biegowej skrzyni 722.6. Została zaprojektowana w celu poprawy komfortu zmiany biegów, zmniejszenia zużycia paliwa oraz skrócenia czasu przyspieszania.
  • W jakich modelach Mercedesa montowano tę skrzynię?

    Skrzynia zadebiutowała we wrześniu 2003 roku. Początkowo montowano ją w modelach z silnikami V8 (M113), takich jak W211 (E-klasa), W220 (S-klasa), C215 (CL) oraz R230 (SL). Później trafiła do szerokiej gamy modeli, w tym klasy C (W203, W204), E (W212), S (W221, W222), M (W164, W166), R (W251), G (X164), CLS i SLK.
  • Jaka jest budowa wewnętrzna przekładni 7G-Tronic?

    Konstrukcja opiera się na dwóch prostych przekładniach planetarnych oraz jednej przekładni typu Ravigneaux. Do realizacji przełożeń wykorzystuje 4 hamulce wielotarczowe (B1, B2, B3, BR) oraz 3 sprzęgła wielotarczowe (K1, K2, K3). Obudowa skrzyni wykonana jest z magnezu, co pozwoliło na redukcję masy.
  • Czym jest sprzęgło Lock-up w tej skrzyni?

    Jest to sprzęgło blokujące konwerter momentu obrotowego. W skrzyni 722.9 może ono pracować w trybie kontrolowanego poślizgu na wszystkich 7 biegach do przodu, co poprawia reakcję napędu i redukuje drgania.
  • Co to jest moduł VGS (lub TCU)?

    To w pełni zintegrowany sterownik skrzyni biegów (Y3/8n4) umieszczony bezpośrednio na płycie hydraulicznej EHS wewnątrz skrzyni. Jest chłodzony olejem przekładniowym. Integruje on w sobie czujniki prędkości, temperatury i sterowanie elektrozaworami.
  • Co to jest kodowanie SCN?

    Ponieważ sterownik jest zintegrowany ze skrzynią ("ożeniony" z autem), po jego wymianie lub aktualizacji oprogramowania konieczne jest przeprowadzenie kodowania SCN (Software Calibration Number) za pomocą systemu STAR DIAGNOSIS. Bez tego silnik może nie odpalić lub skrzynia nie będzie działać poprawnie.
Phone
Email
WhatsApp
Znaki firmowe, towarowe i graficzne użyte są w niniejszym serwisie wyłącznie w celach informacyjnych, jako znaki zastrzeżone stanowią wyłączną własność tych firm lub instytucji. Firma ACME Inc., będąca właścicielem serwisu, nie ma nic wspólnego z koncernem Daimler AG, właścicielem znaków handlowych Mercedes, Mercedes-Benz, których znaki i nazwy zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.
Rzetelna Firma ACME Incorporated Bartłomiej Jaskółka