Czy w skrzyni 722.9 wymienia się olej?
Choć producent początkowo określał napełnienie jako "dożywotnie" (lifetime filling), praktyka warsztatowa i nowsze zalecenia wskazują na konieczność regularnej wymiany co ok. 60.000 km. Zanieczyszczenia i opiłki mogą prowadzić do przegrzewania się sterownika i uszkodzenia elektrozaworów. Przy wymianie należy również wymienić filtr, uszczelkę miski, oringi wtyczki sterownika i podkładkę śruby spustu oleju.
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni 722.9?
Skrzynia ta nie posiada bagnetu. Poziom oleju sprawdza się metodą przelewową przy użyciu rurki przelewowej w misce olejowej. Pomiar musi odbywać się przy określonej temperaturze oleju (zazwyczaj między 30°C, a 45°C w zależności od wersji miski).
Jaki olej należy stosować do skrzyni 7G-Tronic?
Należy używać nowo opracowanego płynu ATF (np. ATF 3353 lub ATF 134). W zależności od generacji skrzyni i sterownika stosuje się olej czerwony lub niebieski (FE-ATF 134). Użycie niewłaściwego oleju może prowadzić do uszkodzeń, a oleje te różnią się m.in. właściwościami tarcia i stabilnością termiczną.
Dlaczego śruby miski olejowej i obudowy muszą być wymieniane?
Ponieważ obudowa skrzyni wykonana jest z magnezu, stosuje się śruby aluminiowe, aby uniknąć korozji elektrochemicznej i problemów z różną rozszerzalnością cieplną. Są to śruby jednorazowego użytku (rozciągliwe) i po każdym wykręceniu muszą zostać zastąpione nowymi.
Jak działają czujniki prędkości w sterowniku VGS?
W skrzyni znajdują się trzy czujniki prędkości: Y3/8n1 (prędkość turbiny) oraz Y3/8n2 (prędkość wewnętrzna) to czujniki aktywne, które potrafią czytać sygnał przez elementy niemagnetyczne. Trzeci czujnik, Y3/8n3 (prędkość wyjściowa), to czujnik Halla, który zastępuje dane o prędkości kół używane we wcześniejszych modelach do wykrywania poślizgu.
Czym jest czujnik zakresu wyboru (Range Sensor) i jak jest zbudowany?
Jest to czujnik typu PLCD (Permanent Linear Contactless Displacement), przylutowany bezpośrednio do taśmy sterownika TCM. Działa bezstykowo, wykorzystując magnes trwały na zaworze wybieraka, który zmienia pole magnetyczne wokół cewki. Jego awaria lub brak kalibracji (przyuczenia) powoduje wejście skrzyni w tryb awaryjny i najczęściej brak możliwości uruchomienia silnika.
Dlaczego w skrzyni zastosowano dwa pływaki poziomu oleju?
Ponieważ skrzynia 722.9 jest dłuższa o 41 mm od swojej poprzedniczki (722.6), podczas ostrego hamowania olej przemieszcza się gwałtownie do przodu. Zastosowanie dwóch pływaków zapobiega spienianiu oleju przez pracujące koła zębate, oddzielając galerię olejową od komory przekładni.
Jak rozróżnić typ oleju i miski olejowej w skrzyni 722.9?
Istnieją dwie główne wersje misek i olejów. Starsza wersja (olej czerwony ATF 3353/134, norma 236.14) ma inny kształt przetłoczeń i białą lub czarną rurkę przelewową,. Nowsza wersja (olej niebieski FE-ATF 134, norma 236.15) ma głębszą miskę i zieloną rurkę przelewową, co zwiększyło pojemność układu o ok. 0,2 litra,. Nie wolno mieszać tych płynów.
Na czym polega procedura "Torque to Yield" przy dokręcaniu miski olejowej?
Ponieważ śruby są aluminiowe i jednorazowe, dokręca się je w specyficzny sposób: najpierw do określonego momentu (np. 4 Nm), a następnie dokręca o dodatkowy kąt 180 stopni,. Zapewnia to odpowiednie naprężenie bez zerwania delikatnego gwintu w magnezowej obudowie.
Jaką rolę pełnią magnesy w misce olejowej?
Magnesy zbierają drobne opiłki metalu powstające podczas normalnej eksploatacji. Ich obecność jest kluczowa dla ochrony elektrozaworów. Przy serwisie należy je wyczyścić. Jeśli znajdują się na nich duże fragmenty metalu, świadczy to o poważnym uszkodzeniu mechanicznym wewnątrz skrzyni.
Czy uszczelkę miski olejowej montuje się "na sucho"?
Tak, ale zaleca się dokładne oczyszczenie krawędzi obudowy (np. włókniną ścierną Scotch-Brite) z resztek gumy, aby zapewnić idealne przyleganie nowej uszczelki.